Ideeenbus
De ideeënbus is terug van weggeweest
Het lijkt iets uit het verleden maar niets is minder waar. De ideeënbus is populairder dan ooit. Het is een belagrijk instrument geworden in het kwaliteitsmanagement. Klanten en medewerkers zijn een bron van inspiratie en ideeën waarmee je de diensten en producten van jouw ondernemeing kunt verbeteren. Het is een gemiste kans als je ze niet doorlopend vraagt om hun mening en suggesties. Je zult versteld staan van de verbeteringen die je zult ontvangen.
Zoek een goede plek
Het succes van een ideeënbus wordt voor een groot deel bepaald door de locatie. De bus moet meteen te zien zijn en het moet gemakkelijk zijn een suggestie achter te laten. Zorg dus voor een bus die groot genoeg is en bij voorkeur met een opvallen opdruk. Er zijn veel boxen te koop met een posterhouder waar je zelf een print in kunt steken. Als je meerdere bussen wilt neerzetten is het ook mogelijk om bedrukte bussen te kopen. Zorg er ook voor dat er een blokje bij ligt en een pen zodat de ideeën gemakkelijk ingevuld en achtergelaten kunnen worden. De locatie van de bus is ook afhankelijk van je doelstelling. Als je de eigen medewerkers wilt stimuleren dan is een plaats in de kantine of bij het koffieapparaat zeer geschikt. Als je de actie meer richt op klanten dan is een receptie of wachtruimte meer geschikt.
Promoot de ideeënbus
Maak reclame voor de ideeënbus door er aandacht aan te besteden in de interne of externe nieuwsbrief. Je kunt ook posters ophangen om bekendheid te geven aan de box. Soms is het ook leuk om er een beloning aan te koppelen. Daarnaast werkt het ook goed als je tussentijds al bekend maakt dat aangedragen ideeën ook worden uitgevoerd. Als mensen zien dat er ook echt iets met de ideeën gedaan wordt zullen ze hun eigen idee ook sneller willen inbrengen. Het is vooral belangrijk dat de gehele actie gaat leven onder medewerkers en klanten.
Kies een goed model
Een goede ideeënbus is vaak moeilijk te vinden tussen andere kantoorartikelen. Er bestaat wel een gespecialiseerde webshop waar je vrijwel alle modellen en maten kunt krijgen. Het model dat je kiest zegt ook veel over de intenties die je hebt. Een kartonnen doos met een zelf uitgeknipte gleuf bijvoorbeeld geeft al aan hoe serieus je de actie neemt. Er zal dan ook niet veel gebruik van gemaakt worden. Heb je daarentegen een mooie box staan met duidelijke uitleg dan kun je veel response verwachten.
Wees transparant
Op het moment dat mensen de moeite doen om een idee aan te brengen verwachten ze ook wel dat er iets mee gedaan wordt. Zorg dus dat transparant is welke ideeën zijn ingebracht en wat de actie is die daarop ondernomen is. Je hoeft natuurlijk niet ieder idee uit te voeren maar laat dan wel weten waarom je er niets mee wilt of kunt doen. Het is verstandig om periodiek de uitkomst van de actie te communiceren. Zo blijven klanten en medewerkers gemotiveerd om suggesties aan te dragen.
Digitaal
Veel bedrijven kiezen tegenwoordig voor een digitale ideeënbus. Dit werkt echter nooit zonder ondersteuning van een fysieke box. Een knop met formulier ergens verstopt op de website nodigt nu eenmaal niet uit om een idee aan te brengen. Wat wel werkt is een combinatie van digitaal en een echte box. Vooral de anonimitiet van een digitale melding kan de voorkeur hebben boven een kaartje invullen. Dus geef aan op de ideeënbus dat er ook een mogelijkheid is om een digitale suggestie te doen.
Met de bovenstaande informatie hopen we je op weg te helpen naar een succesvolle actie. Veel succes!